Všetka tma sveta nedokáže zahasiť svetlo jedinej sviečky. Sv. František z Assisi
piatok, 9 mája, 2025
paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Politika
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
  • Ekumenizmus
  • Enviro
No Result
View All Result
paradigma.sk
No Result
View All Result

Od fašizmu, komunizmu, sociálnej demokracie až ku liberálnemu globalizmu vždycky verný rovnakému omylu

Mikuláš Hučko

30. septembra 2023
in Politika

Giorgio Napolitano bol dlhé desaťročia vedúcou osobnosťou talianskeho politického života, ktorý svoju kariéru zakončil ako prezident v rokoch 2006 až 2015, keď ako 90 ročný(!) odišiel do dôchodku. Zomrel 22. septembra 2023 vo veku 98 rokov. 

Giorgio Napolitano totiž počas svojho dlhého života vyznával niekoľko ideológií.  V mladosti bol presvedčený fašista, potom vstúpil do komunistickej strany a stal sa presvedčeným marxistickým bojovníkom verným leninskej ortodoxii.  Bol zarytým obhajcom sovietskeho režimu aj v jeho najtemnejších stránkach, a to práve v mene lojality k marx-leninskej ideológii. Napríklad verejne obhajoval sovietsku intervenciu v Maďarsku v roku 1956, nemal rád spisovateľa Alexandra Solženicyna za to, že písal nepriaznivo o situácii v Sovietskom zväze. 

Pritom bol lojálny k slobodomurárskemu bratstvu, ku ktorému patril, nasledujúc kroky svojho otca Giovanniho (1883 – 1895), vedúcej osobnosti Veľkého Orientu v Taliansku. 

Zaslúžilý prezident Talianskej republiky Giorgio Napolitano je mnohými považovaný za paradigmatickú postavu ideologického procesu, ktorý sa netýkal len Talianska, ale Európy, Západu a v istom zmysle celého sveta.

Tento ideologický proces možno nazvať Revolúciou. Pod ňou máme na mysli filozofický, ideologický, politický, sociálny a kultúrny proces, ktorý radikálne poznačil svet i éru moderny a postmoderny a jeho cieľom je marginalizácia kresťanstva. 

Súčasťou veľkého prúdu, ktorý možno nazvať Revolúciou sú všetky ideológie moderny a súčasnosti, teda liberalizmus, socializmus, komunizmus, sociálna demokracia, nacionalizmus, globalizmus a rôzne formy anarchizmu.

Revolúcia samozrejme neprišla z ničoho nič, ale mala filozofické, ale aj teologické korene práve v úpadku kresťanstva. Tieto korene možno vystopovať až k Lutherovej heréze, ale aj k určitým racionalistickým javom v katolíckom svete, stačí spomenúť napríklad Descartov francúzsky racionalizmus a všetko, čo z neho vzišlo, ale ešte skôr k úpadku neskorej scholastiky, a teda k filozofickému fenoménu nominalizmu.

Napolitano predstavoval osobitný prúd socialistického komunizmu, sociálnodemokratickú verziu komunizmu, teda ideu dosiahnutia socializmu prostredníctvom procesov reformy spoločnosti. Potom sa stal  obrancom, garantom, strážcom liberálno-demokratického režimu, liberálno-demokratického režimu interpretovaného v jeho liberálnom význame,  superkapitalizmu v zmysle americkej Demokratickej strany a v tejto úlohe Giorgio Napolitano predstavoval aj garanta tých väzieb, ktoré Taliansko viažu k Európskej únii a Spojeným štátom či vo všeobecnosti k anglosaskému svetu.

Giorgio Napolitano teda predstavoval osobnosť, ktorá prešla od fašizmu ku komunizmu, od marx-leninizmu k istému druhu sociálnej demokracie, k liberálnej demokracii interpretovanej v liberálnom či liberálne progresívnom zmysle, a dokonca k tomu, že ako prezident republiky bol garantom euroatlantických väzieb.

Možno nás zarazí vzdialenosť, ktorú medzi týmito zdanlivo protichodnými ideológiami prekonal Giorgio Napolitano. Sme totiž zvyknutí považovať fašizmus za radikálny protiklad komunizmu a keďže komunisti a fašisti sa navzájom nenávidia, považujeme liberálny antikomunizmus za najvyššiu formu opozície voči komunizmu, takže sa nám zdá nepochopiteľné, ako človek môže byť postupne fašista, komunista, sociálny demokrat, liberál.

Pri hlbšom skúmaní ideologického fenoménu si však uvedomíme, že všetky tieto ideológie sú vlastne ako početné hlavy jednej a tej istej hydry, ktorou je Revolúcia, ideologická modernita, ktorá sa prejavuje v množstve hláv: Je tu hlava nacionalizmu, hlava liberalizmu, hlava socialistického komunizmu, hlava anarchizmu atď.

Ale monštrum je rovnaké. 

Prečo?

Pretože základom týchto ideológií sú spoločné princípy. Patrí sem napríklad popieranie transcendentna. Všetky tieto ideológie, fašizmus, liberalizmus, sociálny komunizmus atď. sú imanentistické ideológie, to znamená ideológie, ktoré popierajú akúkoľvek väzbu s transcendenciou Boha na úrovni verejného života. Sú to teda radikálne sekulárne ideológie. Sú to ideológie, ktoré vychádzajú z princípu vlastnej suverenity, a nie z princípu vyššej autority.

Navyše sú to v podstate materialistické ideológie. Z týchto ideológií sa Marxov leninizmus otvorene vyhlásil za materialistický, ba dokonca urobil z materializmu svoje vlastné označenie: historický dialektický materializmus, ale aj liberalizmus, fašizmus a anarchizmus a pod. sú materialistické ideológie. 

Prečo?

Pretože chápu spoločenský život, politický život, život ľudí len ako vzťah materiálnych síl. To znamená, že podľa nich neexistuje žiaden finalistický poriadok chcený Bohom, prirodzený a poznateľný rozumom, ktorý formuje existenciu ľudí, iba materiálne faktory, ktoré sú vo vzájomnom  konflikte, z ktorého potom napredujú dejiny.

Napolitano bol najznámejším predstaviteľom zástancov stretnutia komunizmu a superkapitalizmu na základe spoločného odmietania transcendentného rozmeru života.

Dejiny sa tak chápu v radikálne materialistickom zmysle. Či už sa tieto sily chápu v prípade fašizmu ako národno-etnické sily, či v prípade marxizmu ako triedne sily, t. j. trieda proletárov proti triede kapitalistov, černosi proti belochom, otroci proti pánom atď. 

Alebo ich liberálny kapitalizmus chápe ako ekonomicko-finančné sily, t. j. dejiny ako produkt pôsobenia ekonomických či finančných síl. Samozrejme, trochu to mení perspektívu, ale základ vždy zostáva jasne materialistický. 

Takže ideológie, ktoré sa nám zdajú radikálne protichodné, sú si v skutočnosti oveľa bližšie, než by sme si mohli myslieť. Fašizmus, marxizmus, liberalizmus a dokonca aj iné verzie moderny sú si veľmi blízke.  Sú to – mohli by sme povedať – sesterské ideológie a prezident Napolitano bol v tomto smere paradigmatickou postavou, pretože ich všetky postupne v priebehu svojho života vyznával.

Bol fašistom, bol marxistom, bol leninistom, bol sociálnym demokratom, liberálnym demokratom, bol dokonca garantom liberálneho globalizmu.  Niekto by mohol povedať: nie, on prevracal kabát. Áno, možno zradil niektoré detaily, niektoré aspekty, ale v podstate bol konzistentný, to znamená, že bol ateistom, keď bol fašistom, bol ateistom, keď bol komunistom, bol ateistom, keď bol liberálom, bol materialistom, keď bol fašistom, bol materialistom, keď bol komunistom, bol materialistom, keď bol liberálom.

S americkým prezidentom Bushom

Bol sekularistom, keď bol fašistom, bol sekularistom, keď bol komunistom, bol sekularistom, keď bol liberálom, atď. Existuje teda spoločná revolučná matrica, ktorá je podstatou revolúcie ideologickej modernity, ktorá sprevádzala život Giorgia Napolitana, a sprevádza aj rôzne ideológie.

My, katolíci, sme sa často dopúšťali omylu, keď sme konflikt medzi rôznymi ideológiami moderny považovali za užitočný v rámci spravodlivého boja, pre ktorý si napríklad mnohí katolíci v 20., 30. a ďalších rokoch 20. storočia namýšľali, že fašizmus by mohol byť alternatívou voči slobodomurárskemu liberalizmu, pričom zabúdali, že fašistická ideológia je ideológiou, ktorá je dieťaťom Hegela. Preto je to radikálne revolučná, moderná ideológia nezlučiteľná s katolicizmom, s pravdou, so zjavenou prirodzenou pravdou.

Podobne po druhej svetovej vojne mnohí katolíci podporovali liberálnodemokratické sily, pretože vystupovali proti komunizmu, takže považovali liberálnu demokraciu za spojenca, ba takmer za akúsi realitu, ktorú možno integrovať do katolicizmu.

Na druhej strane boli aj katolíci, ktorí sa ako antiliberáli hlásili k socialistickej, sociálno-komunistickej ideológii. Bolo tu hlboké nepochopenie toho, v čom spočíva konflikt medzi týmito ideológiami, tieto ideológie sú zdanlivo vo vzájomnom konflikte, ale v podstate majú spoločný základ, ktorým je Revolúcia. Takže nemá zmysel hlásiť sa k jednej z týchto ideológií v zmysle odporu voči druhej, pretože je to skok z blata do kaluže.

Ak sa hlásim k liberálnej ideológii ako antikomunista a keď bude komunizmus porazený, ocitnem sa v režime liberálnom, ktorý je hlboko protikresťanský a ktorý rozkladá samotné základy sociálneho kresťanstva. Rovnako, ak sa hlásim k socialistickej, sociálnokomunistickej ideológii ako antiliberál, aj keď bude liberalizmus porazený, ocitnem sa v režime sociálneho komunizmu, ktorý je nezlučiteľný s kresťanstvom, a tak ďalej.

Toto nie je hypotéza. Je to žiaľ to, čo sa stalo. Len si spomeňte na kresťanskú demokraciu. Kresťanská demokracia na Západe päťdesiat rokov zbierala katolícke hlasy, aby ich nakoniec priviedla k liberálnodemokratickej politickej platforme, ktorá sa často spájala a do istej miery sa stotožňovala aj so sociálnokomunistickými ideami.

Vezmime si len na spojenectvo so sociálnymi demokratmi a socialistami a potom dokonca na historický kompromis, kompromis s komunistickou stranou v Taliansku. Z toho vyplýva veľký omyl politického katolicizmu prinajmenšom za posledných sto rokov, pretože tieto omyly sa začali už na začiatku dvadsiateho storočia pokusmi využiť jednu ideológiu moderny proti druhej, pričom sa spájali s liberálmi proti socialistom, s fašistami proti liberálom a komunistom  a pod.

A výsledok?

Dnes už prakticky neexistujú katolíci v politike, ktorí nielenže dobre poznajú sociálnu náuku Cirkvi, ale sú aj odhodlaní bez kompromisov ju presadzovať. Keďže ich niet, politický a sociálny katolicizmus sa rozplynul, zanikol a ideológie revolúcie zvíťazili na celej čiare. A tragické je, že zvíťazili s podporou katolíkov, to znamená, že Taliansko, ktoré bolo v 50. rokoch minulého storočia z 98 percent katolícke, je dnes Talianskom, v ktorom sa možno 10 až 15 percent občanov definuje, uznáva za katolíkov.

Preto tento proces dekonštrukcie, deštrukcie zvnútra katolicizmu a jeho prejavu politického, kultúrneho atď., nastal práve kvôli samovražedným rozhodnutiam samotných katolíkov, ktorí sa hlásili k ideológiám moderny, z času na čas k liberálnej ideológii, socialistickej ideológii, ideológii rastu atď.

Pohľad na život Giorgia Napolitana je pre nás užitočný pre pochopenie hlbokej dynamiky Revolúcie. Revolúcia totiž nie je len socializmus, nie je len komunizmus, nie je len liberalizmus, nie je len nacionalizmus, nie je len…, ale je to všetko dohromady.

Revolučný proces spája fašistický nacionalizmus, sociálny komunizmus, liberalizmus, anarchizmus, globalistické požiadavky atď.

Je to jedno monštrum s mnohými hlavami a Giorgio Napolitano ich počas svojho dlhého života všetky stelesnil: od fašizmu mladosti až po liberálny globalizmus  superkapitalizmu. 

Podľa don Samuele Cecotti:  In morte di Napolitano, il marxista liberal-globalista

+1
Tags: Giorgio Napolitano
ShareTweetSend

Stručné správy

  • „Zachráňte La Planète!“ Svedectvo štrnásťročného Brita o tom, čo ich učia v škole.
  • Afrika, ktorá odoláva: nie antikoncepcii, áno Humanae Vitae
  • Pastorácia sa stala závislou od psychológie, sociológie a iných disciplín, ale nie od teológie
  • Zlé demografické prognózy pre USA. Tretina Američanov nikdy nevstúpi do manželstva
  • Anglikánska “biskupka”: Pápež riskoval, keď si vypočul môj príbeh o svätení žien
  • Pápež František o demografickej kríze v Európe: Každý môže mať psa, ale treba mať aj deti
  • Pápež František pokračuje vo vojne proti náhradnému materstvu
  • Berlín: Klimatickí teroristi podpálili cementáreň v Berlíne. Vyzývajú na násilie

Najčítannejšie

24 hodín     7 dní     30 dní    

  • Encyklika Sapientiae Christianae pápeža Leva XIII.: “Katolíci sú stvorení pre boj”
  • Arcibiskup Vigano čoraz hlbšie upadá do schizmy
  • Nové dubia – Päť kardinálov píše pápežovi. Celá odpoveď pápeža Františka.
  • Encyklika pápeža Leva XIII., Immortale Dei, encyklika pre našu dobu?
  • Čo robili Bill Clinton a Alexander Soros u pápeža Františka?
  • Kresťanská kultúra ako cesta k slobode a základ politiky
  • Nebezpečná hra kardinála Fernándeza. Aké budú následky?
  • Pápež František pokračuje vo vojne proti náhradnému materstvu
  • Francúzsko: “ekologické” veterné turbíny budú demontované. Majú negatívny vplyv na životné prostredie
  • Progresívna cirkev: otvorená, ale prázdna. Sandro Magister komentuje rozhovor pápeža Františka po Svetových dňoch mládeže
Najčítannejšie za 7 dní:

  • Encyklika Sapientiae Christianae pápeža Leva XIII.: “Katolíci sú stvorení pre boj”
  • Arcibiskup Vigano čoraz hlbšie upadá do schizmy
  • Nové dubia – Päť kardinálov píše pápežovi. Celá odpoveď pápeža Františka.
  • Encyklika pápeža Leva XIII., Immortale Dei, encyklika pre našu dobu?
  • “Neverím v reformy. Babylonská veža musí byť zničená.” Eva Vlaardingerbroeková priamo o Európskej únii
  • Čo robili Bill Clinton a Alexander Soros u pápeža Františka?
  • Prečo Agenda 2030 ohrozuje poľnohospodárov
  • Úvahy o Stalinovej smrti
  • Čakanie na Konštantína. Mohla by sa liberálna éra postpravdy náhle skončiť?
  • Nové pohanstvo
Najčítannejšie za 30 dní:

  • Arcibiskup Vigano čoraz hlbšie upadá do schizmy
  • Francúzsko: “ekologické” veterné turbíny budú demontované. Majú negatívny vplyv na životné prostredie
  • Encyklika Sapientiae Christianae pápeža Leva XIII.: “Katolíci sú stvorení pre boj”
  • Prečo Agenda 2030 ohrozuje poľnohospodárov
  • Nové dubia – Päť kardinálov píše pápežovi. Celá odpoveď pápeža Františka.
  • Amsterdamský biskup: Nesmieme podľahnúť duchu doby. Večné učenie Cirkvi neslobodno meniť
  • Pastorácia sa stala závislou od psychológie, sociológie a iných disciplín, ale nie od teológie
  • Keď je transsexualizmus akceptovaný, môžem byť aj psom. Mám na to ústavné právo
  • „Zachráňte La Planète!“ Svedectvo štrnásťročného Brita o tom, čo ich učia v škole.
  • Roberto de Mattei: Kam nás vedie wokizmus a cancel culture?
Stránka tvorená z lásky k Cirkvi a svetu, ktorá nekĺže po povrchu.
Redaktor: Mikuláš Hučko
Email: info[zavináč]paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
No Result
View All Result
  • Demografia
  • Správy zo sveta
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Multi-kulti
  • National
  • Cirkev
  • Stručné správy
  • LGBT

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist