Britská vláda zaradila zmenu klímy do “centra vzdelávania” od roku 2021. Nie matematiku, angličtinu alebo prírodné vedy, ale zmenu klímy. V skutočnosti bola zmena klímy začlenená do školských osnov už v roku 2013. Teraz sa dozvedám, čo to presne znamená: hodiny o zmene klímy… už aj vo francúzštine!
O “problematike” klimatických zmien sa učím od začiatku ôsmeho ročníka, keď som mal 12 rokov. Bolo mi povedané, že zmena klímy je niečo, čoho sa treba obávať a čo ovplyvní môj život. Vždy som mal pochybnosti, ale je znepokojujúce, že toto učivo má významný vplyv na duševné zdravie niektorých žiakov. Podľa denníka Telegraph si viac ako polovica tínedžerov myslí, že počas ich života pravdepodobne nastane koniec sveta, pretože akademici varujú, že “ekoúzkosť” je na vzostupe.
Našťastie obmedzenia COVID-19 zabránili tomu, aby sa táto téma vyučovala na začiatku mojej stredoškolskej kariéry. Teraz som však v deviatom ročníku a klimatická problematika je v centre pozornosti. A nemyslím tým len to, že sa o klimatických zmenách učíme v prírodovede a zemepise. Tento rok sa o klimatických zmenách učíme aj na hodinách francúzštiny. Už sa nebudeme učiť naspamäť, ako si objednať croissant avec café au lait alebo ako povedať kamarátovi, že je une belle journeé de printemps. Učíme sa, ako vo francúzštine odriekať propagandu o “klimatickej núdzi”.
Niektoré príklady otázok, na ktoré musíme odpovedať vo francúzštine, sú: “Čo robíte pre ochranu životného prostredia?”, “Ste šetrný k životnému prostrediu a ako?”, “Ste zanietený pre životné prostredie?” a “Čo vás znepokojuje na planéte?”. Môj učiteľ vám však dáva možnosť nesúhlasiť so všeobecným znením otázok a hovorí, že môžete oponovať. To, ako to vyjadriť, nás však už neučí.
Nemyslím si, že keď budem starší, pôjdem do Francúzska a budem sa s niekým rozprávať o klimatických zmenách. Predtým sme sa učili o normálnych veciach, napríklad opisovať našu školu a aké nástroje alebo športy hráme. Teraz je to všetko o záchrane „la planète“.
Mali by sme sa tiež obávať emisií uhlíka. Do hláv nám vtĺkajú, že musíme znížiť svoju uhlíkovú stopu a podľa možnosti byť uhlíkovo neutrálni, hoci CO2, ktorý sa vždy nazýva “skleníkový plyn”, je potravou pre rastliny a nie znečisťujúcou látkou. CO2, ktorý tvorí iba 0,04 % atmosféry, je prospešný pre stromy a rastliny, bez ktorých by sme nemohli prežiť.
Nie je potrebné vyvolávať túto generačnú paniku v súvislosti so zmenou klímy. Zvlášť nás netreba učiť panikáriť v inom jazyku. Ale žiaľ, táto obava sa už dostala do hláv ľudí v našej škole. Minulý týždeň som sa s jedným z mojich priateľov rozprával o klimatických zmenách, keď vyriekol nejaký nezmysel o tom, že by sme mali robiť viac a viac sa znepokojovať. Jednoducho som mu vyklopil niektoré z faktov, ktoré som uviedol vyššie, a on zmenil názor. Väčšina mojich rovesníkov so mnou v tomto smere súhlasí, ale tých pár, ktorí nie, rýchlo zmenilo názor, keď som im predložil protidôkazy.
Som rád, že sa mi podarilo zachrániť pár mojich rovesníkov pred tým, aby sa nechali vtiahnuť do diery klimatickej úzkosti. Ale obávam sa, že väčšina mojej generácie sa tým bude zbytočne stresovať ešte dlhé roky.
Jack Watson má 14 rokov, vydáva bulletin Substack s názvom Ten Foot Tigers venovaný najmä futbalu.
Zdroj: dailysceptic.org