Všetka tma sveta nedokáže zahasiť svetlo jedinej sviečky. Sv. František z Assisi
piatok, 20 júna, 2025
paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Politika
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
  • Ekumenizmus
  • Enviro
No Result
View All Result
paradigma.sk
No Result
View All Result

Amoris Laetitia vs. Sacramentum Caritatis – vzájomne protirečiace si exhortácie?

Mikuláš Hučko

20. októbra 2023
in Cirkev

Keď kardinál Müller vyjadril ostrú kritiku kardinála Fernandeza, nového prefekta Dikastéria pre náuku viery, pre mnohých to bol šok, keď upozornil, že je to rozchod s dvetisícročným učením Cirkvi. 

Má nemecký kardinál pravdu? Nepreháňa to? 

Kardinál Fernandez sa v odpovedi na „dubiu“ emeritného pražského arcibiskupa Dominka Duku odvolával na apoštolskú exhortáciu Amoris laetitia. Katolícky filozof Stefano Fontana to charakterizoval slovami, že Dikastérium hrá divadlo absurdity, pretože požaduje rešpektovať autoritatívny výklad pasáže, ktorá v Amoris Laetitia… jednoducho nie je!  Je tam iba poznámka pod čiarou č. 351, ktorá by také niečo naznačovala, o ktorej však samotný pápež František na otázku novinára povedal, že si ju nepamätá. 

Napriek tomu na základe tohto výkladu, ktorý si možno stiahnuť  (tu) vo formáte pdf s podpismi pápeža Františka a prefekta dikastéria kardinála Victora Manuela Fernandeza rozvedené osoby žijúce v nových civilných zväzkoch (samozrejme, pokiaľ o to stoja), pre ktoré dodržiavanie šiesteho Božieho prikázania sa zdá byť príliš ťažké, už dnes majú možnosť po istom období tzv. procesu rozlišovania sa rozhodnúť „vo svojom svedomí“ či budú alebo nebudú pristupovať k Eucharistii. 

Kardinál Müller má pravdu. Je to pokus o revolučnú zmenu učenia Cirkvi.  V tomto dokumente je čierne na bielom napísané, že konečným kritériom je individuálne rozhodnutie svedomia. Je to aplikácia koncepcie morálnej autonómie protestanta Immanuela Kanta z konca 18. storočia, ktorú „pokrstil“ a do katolíckej teológie preniesol profesor Alfons Auer z Tübingenu vo svojej knihe Autonómna morálka a kresťanská viera z roku 1970, ktorá predkladá „nové chápanie ľudského svedomia“ (čiže chápanie nekatolícke) už nie ako priestoru, prostredníctvom ktorého človek rozlišuje, či je jeho život v súlade s Božími normami, ale svedomia chápaného ako priestor, v ktorom človek sám rozhoduje o tom, čo je pre neho dobré a čo zlé. 

A to všetko na základe postsynodálnej apoštolskej exhortácie Amoris laetitia svätého Otca Františka z roku 2016.

Zabudnutá exhortácia?

V roku 2005, teda 9 rokov pred konaním Synody o rodine a 11 rokov pred vydaním apoštolskej exhortácie Amoris laetitia, sa konala synoda o Eucharistii, ktorá, žiaľ,  upadla do zabudnutia. Po nej v roku 2007 Svätý Otec Benedikt XVI. vydal postsynodálnu apoštolskú exhortáciu Sacramentum Caritatis o Eucharistii – prameni a vrchole života a poslania Cirkvi. 

Ide o časovo najbližší dokument k Amoris Laetitia a keďže je venovaný Eucharistii, nemohol sa, samozrejme,  vyhnúť ani „boľavému (…) pastoračnému problému, skutočnej pliage dnešného spoločenského kontextu“ rozvedených osôb žijúcich v novom civilnom zväzku.  

K akému záveru dospela biskupská synoda deväť rokov pred konaním „revolučnej“ synody o rodine? 

Biskupská synoda potvrdila prax Cirkvi, založenú na Svätom písme (porov. Mk 10, 2 – 12), nepripúšťať k sviatostiam rozvedených, ktorí uzavreli nový zväzok, nakoľko ich stav a životné podmienky objektívne protirečia tej jednote lásky medzi Kristom a Cirkvou, ktorá sa vyjadruje a uskutočňuje práve v Eucharistii. (Sacramentum Caritatis č. 29).

Amoris laetitia od Sacramentum Caritatis od seba delí približne deväť rokov, ale závery ku ktorým došli, sú v príkrom protiklade. Synoda o Eucharistii v roku potvrdila dvetisícročnú prax Cirkvi založenú na Svätom písme, kým synoda o rodine, aspoň podľa výkladu exhortácie Amoris laetitia novovymenovaného prefekta dikastéria, túto prax „pastoračne“ ignorovala.  

Môže Duch Svätý pôsobiť tak protichodne s rozdielom približne deviatich rokov? 

Ťažko si predstaviť komplikovanejšiu situáciu v Cirkvi. 

Benedikt XVI. veľmi jasne povedal, že otázka podávania svätého prijímania rozvedeným osobám nie je len pastoračnou či disciplinárnou otázkou. V takomto prípade by naozaj išlo o otázky typu pôstnej disciplíny na Veľký piatok. Benedikt XVI. totiž zdôrazňuje, že je to otázka doktrinálna, pretože ide o vzťah vyjadrujúci Kristovu lásku k Cirkvi! 

Aké sú dôsledky takejto zmeny?  O. dr Roman Laba OSPPE ich menuje štyri: 

1. Porušenie zásady analogia fidei.

Princíp analogia fidei vyjadruje spojitosť či súdržnosť právd viery navzájom a preto je jedným zo základov jednoty Cirkvi. Analogia fidei znamená, že viera je jeden celok a nemožno poprieť len jednu jej časť bez porušenia celku.

Dejiny ukázali, ako usilovne Cirkev tento princíp strážila, niekedy aj za cenu krvi a prenasledovania. Cirkev bola v tejto oblasti taká neústupná, že nerobila kompromisy s omylmi ani vtedy, keď ju opustili celé národy (napr. za kráľa Henricha VIII. v Anglicko 1534). 

Zmena paradigmy v Amoris Laetitia ohrozuje celý depozit viery, pretože ak sa môže zmeniť taká dôležitá otázka týkajúca sa dvoch sviatostí, prečo by sa nemohli zmeniť ďalšie pravdy viery? Prečo by sa nemohol zmeniť prístup napríklad k encyklike Humanae vitae?

2. Znesvätenie krvi mučeníkov.

Mnoho svätých mučeníkov prelialo svoju krv pri obrane viery v jednotu a nerozlučiteľnosť manželstva. Na ich čele je určite svätý Ján Krstiteľ, ktorý položil svoj život za to, že napomenul Herodesa za to, že si vzal manželku jeho brata. 

Svätý Tomáš Morus sa postavil proti Henrichovi VIII. a neuznal jeho “manželstvo” s Annou de Boleynovou. Tento veľký muž, zbožný manžel a otec, známy svojou láskou k Lectio divina a kajúcnym praktikám, sa denne zúčastňoval na Eucharistii. To mu dodalo odvahu neprisahať kráľovi, ktorý upadol do herézy a schizmy. 

sv. Tomáš Morus vo väzení pred popravou

Z rovnakého dôvodu zomrel aj kardinál svätý Ján Fisher, ktorý obhajoval pravdu o nerozlučiteľnosti manželstva, a 18 kartuziánov z londýnskej kartuziánskej rehole. Čo by povedali dnes, keby počuli, že v skutočnosti je potrebné prejaviť pastoračnú citlivosť a sprevádzať ľudí v neregulárnych zväzkoch a po náležitom rozlišovaní im podávať sväté prijímanie? Nie je to to isté, ako keby sme im odkazovali: “Išli ste na smrť zbytočne!“?

3. Neortodoxné chápanie Amoris laetitia legalizuje ďalšie zneužívania

Ak sa pozrieme na snahu legalizovať homosexuálne zväzky, autori tejto revolty sa často odvolávajú práve na Amoris Laetitia. Napokon, na webovej stránke pro-LGBT heretickej skupiny New Way Ministry sa uvádza, že tie isté princípy, ktoré sa vzťahujú na rozvedené osoby v opätovných manželstvách, sa vzťahujú aj na LGBT osoby. 

Prečo? Odpoveď je jednoduchá: aký je rozdiel medzi heterosexuálnym žijúcim párom žijúcom v konkubináte a homosexuálnym párom, keď ide o otázku prijímania Eucharistie? To, že jeden z nich porušuje prirodzený poriadok, je pochopiteľné, ale keď ide o prístup k Eucharistii, obaja žijú v smrteľnom hriechu! Ak sa táto otázka v jednom prípade “uvoľnila”, prečo by sa nemohla uvoľniť aj v druhom prípade?

4. Vystavenie veriacich… zatrateniu

Hriech a život v hriechu sa v priebehu rokov nemení. Ak niekto po prvýkrát zhreší hriechom cudzoložstva, po desiatich rokoch nemožno povedať, že sa tento hriech zmenil na “osvedčenú vernosť”, ale naďalej zostáva hriechom. A Cirkev poučuje, že smrť v stave ťažkého hriechu priťahuje na človeka … zatratenie. Ako teda môžu byť duše veriacich vystavené takémuto riziku? Kto za to bude niesť zodpovednosť?

+3
Tags: Amoris laetitiaSacramentum Caritatis
ShareTweetSend

Stručné správy

  • „Zachráňte La Planète!“ Svedectvo štrnásťročného Brita o tom, čo ich učia v škole.
  • Afrika, ktorá odoláva: nie antikoncepcii, áno Humanae Vitae
  • Pastorácia sa stala závislou od psychológie, sociológie a iných disciplín, ale nie od teológie
  • Zlé demografické prognózy pre USA. Tretina Američanov nikdy nevstúpi do manželstva
  • Anglikánska “biskupka”: Pápež riskoval, keď si vypočul môj príbeh o svätení žien
  • Pápež František o demografickej kríze v Európe: Každý môže mať psa, ale treba mať aj deti
  • Pápež František pokračuje vo vojne proti náhradnému materstvu
  • Berlín: Klimatickí teroristi podpálili cementáreň v Berlíne. Vyzývajú na násilie

Najčítannejšie

24 hodín     7 dní     30 dní    

  • Nový dokument pápeža Františka „Ad theologiam promovendam“ – pokračovanie revolúcie v teológii?
  • Kardinál Müller: Cirkev nie je mimovládna organizácia ani propagačné byro nového človeka
  • Francúzsko: “ekologické” veterné turbíny budú demontované. Majú negatívny vplyv na životné prostredie
  • Ľadový vietor homoherézy
  • Riskantná Ostpolitik Viktora Orbána
  • Čakanie na Konštantína. Mohla by sa liberálna éra postpravdy náhle skončiť?
  • Po synodálnom dokumente Instrumentum laboris synodálna revolúcia v Cirkvi naberá obrátky.
  • Arcibiskup Fernández o nemeckej Synodálnej ceste: Téma je otvorená, Nemci musí dostať odpovede na svoje otázky.
  • Dôvod propagovania konzumácie hmyzu? Záchrana planéty. A zámienka pre nové pokusy o sociálne inžinierstvo
  • Judaizmus nie je náboženstvom Starého zákona.
Najčítannejšie za 7 dní:

  • Prečo Agenda 2030 ohrozuje poľnohospodárov
  • Encyklika Sapientiae Christianae pápeža Leva XIII.: “Katolíci sú stvorení pre boj”
  • Zmena pohlavia detí rovnakými farmakami aké sa používajú na kastráciu pedofilov
  • Nový dokument pápeža Františka „Ad theologiam promovendam“ – pokračovanie revolúcie v teológii?
  • Francúzsko: “ekologické” veterné turbíny budú demontované. Majú negatívny vplyv na životné prostredie
  • Šéf WHO varuje: Pripravte sa na chorobu “ešte smrteľnejšiu” ako Covid
  • Julian Simon, ekonóm, ktorý elegantne vyvrátil propagandu a zámery zástancov kontroly pôrodnosti
  • Encyklika pápeža Leva XIII., Immortale Dei, encyklika pre našu dobu?
  • Kardinál Müller: Cirkev nie je mimovládna organizácia ani propagačné byro nového človeka
  • Francúzska revolúcia a korene totalitarizmu
Najčítannejšie za 30 dní:

  • Encyklika Sapientiae Christianae pápeža Leva XIII.: “Katolíci sú stvorení pre boj”
  • Arcibiskup Vigano čoraz hlbšie upadá do schizmy
  • Prof. Josef Seifert: Kardináli a biskupi, nemlčte! Treba chrániť vieru!
  • Svätý Tomáš Akvinský a medzináboženský dialóg
  • Petícia vyzývajúca na odstúpenie arcibiskupa Pagliu doručená do Vatikánu
  • Prečo Agenda 2030 ohrozuje poľnohospodárov
  • Francúzsko: “ekologické” veterné turbíny budú demontované. Majú negatívny vplyv na životné prostredie
  • Encyklika pápeža Leva XIII., Immortale Dei, encyklika pre našu dobu?
  • Nové pohanstvo
  • Francúzska revolúcia a korene totalitarizmu
Stránka tvorená z lásky k Cirkvi a svetu, ktorá nekĺže po povrchu.
Redaktor: Mikuláš Hučko
Email: info[zavináč]paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
No Result
View All Result
  • Demografia
  • Správy zo sveta
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Multi-kulti
  • National
  • Cirkev
  • Stručné správy
  • LGBT

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist