Všetka tma sveta nedokáže zahasiť svetlo jedinej sviečky. Sv. František z Assisi
pondelok, 17 novembra, 2025
paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Politika
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
  • Ekumenizmus
  • Enviro
No Result
View All Result
paradigma.sk
No Result
View All Result

Je „rozlišovanie“ popieraním morálky?

Stefano Fontana

13. augusta 2023
in Cirkev

Medzi magické slová Cirkvi dnes patrí “rozlišovanie”. Cirkev musí vychovávať k rozlišovaniu, kráčať spoločne so všetkými a navzájom sa učiť rozlišovať, synodalita slúži rozlišovaniu a rozlišovanie slúži synode, svedomie neslobodno nahrádzať, ale treba ho vychovávať k rozlišovaniu, rozvedené a znovu civilne zosobášené osoby sa nachádzajú na ceste rozlišovania, pastorácia si vyžaduje komunitárne rozlišovanie, nespravodlivé zákony treba hodnotiť po rozlišovaní na základe dialógu a podobne.

Rozlišovanie je kľúčovým slovom novej morálnej teológie a je denným chlebom teológov na teologických fakultách v Miláne a Padove a po zmene aj profesorov Inštitútu Jána Pavla II. pre vedy o manželstve a rodine. Teraz je však každodenným chlebom aj v pastoračnej praxi Cirkvi medzi radovými veriacimi. Problémom je, že za novým zmyslom slova “rozlišovanie” sa skrýva úplná zmena katolíckej morálnej náuky.

Po tomto novom zmysle rozlišovania niet ani stopy v encyklike Veritatis splendor Jána Pavla II., ani v tradičnej katolíckej morálnej náuke. Ide o nový význam vyjadrujúci radikálne odlišnú a novú morálku.

Cesta zmeny bola dlhá. V prípade Talianska sa rozhodujúci zlom datuje už od roku 1971, keď Enrico Chiavacci povedal, že prirodzenosťou človeka je to, že nemá prirodzenosť, čím poprel prirodzenosť ako finalistický zdroj etických kritérií, čo dnes robí aj Maurizio Chiodi, aby sme spomedzi mnohých menovali iba jedno meno, vo svojej “Príručke fundamentálnej teológie”.

V čom teda spočíva tento nový zmysel slova rozlišovanie? Vychádza z agnostického predpokladu: naše poznanie je vždy čiastočné a nedokonalé, pretože je historické a situačné. Je a vždy zostane interpretáciou. Tradičná morálka je teda systematicky obviňovaná z intelektualizmu, pretože zastávala názor, že tak ako človek pozná prirodzenosť vecí a seba samého, pozná aj zásady morálneho života, počnúc zlatým pravidlom: konaj dobro a vyhýbaj sa zlu.

Nové príručky morálnej teológie na niekoľkých stranách vystavili kritike celé časti Tomášovej Teologickej sumy, ktorú obviňujú z intelektualizmu. Podľa tohto obvinenia stará morálna teológia vraj   prisudzovala intelektu úlohu poznávať dobro na úkor iných ľudských schopností ako sú vôľa alebo vášne, a rozlišovala navonok medzi prostriedkami a cieľmi a medzi normou a situáciou. Morálka tak údajne mala abstraktný, teoretický, doktrinálny, objektivizujúci základ a vraj nevyplývala z celého života človeka, iba z jeho inteligencie.

Je zrejmé, že ide o karikatúru svätého Tomáša, ktorý každej ľudskej schopnosti priznával prislúchajúce postavenie: poznávanie patrí intelektu, ktorý síce nie je oddelený od ostatných ľudských schopností, ale je schopný plniť svoju rolu. Vďaka tomu je  možné poznať morálny zákon a morálne príkazy a pritom nevylučovať konkrétne prelínanie všetkých jeho schopností v človeku.

Rozlišovanie bolo potom stretnutím medzi takto objektívne poznanou normou a konkrétnymi a partikulárnymi situáciami, v ktorých sa musí pohybovať svedomie. Nejde o protiklad medzi abstraktným a konkrétnym, pretože norma tu žije, osvetľuje životnú situáciu a vôľu usmerňuje – nehýbe ňou.

Nová morálna teológia akceptuje agnostický a protestantský princíp moderného myslenia súc presvedčená, že človek poznáva nielen intelektom, ale aj vôľou, túžbami, vášňami, kultúrou, zámermi, emocionalitou, skúsenosťou, takže morálna norma sa vraj tvorí, a nemožno ju jednoducho „nájsť“, má vždy aspekt subjektívny a nie iba objektívny, má relevantný hermeneutický význam, je vždy historická a nikdy definitívna, pretože jej formulácia má svoj princíp v komplexnosti „tu a teraz“. Preto morálne usudzovanie chápané v tradičnom zmysle je dnes nahrádzané rozlišovaním.

Nová morálna teológia chce prekonať rozdiel medzi subjektívnym a objektívnym a medzi úmyslom a konaním. Už neplatí pravidlo, že človek koná na základe toho, čo si myslí, pretože zdrojom etického poznania je aj konanie, nie iba úmysel. Situácia s jej rôznymi okolnosťami už nie je len poľom aplikácie morálneho úsudku, ale prispieva aj k poznaniu samotnej normy. 

Z tohto dôvodu vraj treba prekonať pojem “vnútorne zlé skutky“, ktorý sa považoval za platný – podľa tvrdenia nových teológov – vtedy, keď sa myslelo, že materiálny predmet konania (čiže to, čo človek robí), ktorý vynáša na svetlo intelekt, je základným kritériom morálneho usudzovania.

Ako je známe, dubia (všetky morálneho charakteru), ktoré štyria kardináli predložili pápežovi Františkovi, neboli zodpovedané. Súčasná morálna teológia toto neodpovedanie zo strany pápeža vysvetľuje takto: veď ako by bolo možné odpovedať na takto formulované dubia? 

Intelektualistickým, objektivistickým, abstraktným spôsobom? František teda neodpovedal, pretože týmto dubiám chýbalo rozlišovanie,  na druhej strane však rozlišovanie ani neumožňovali. Z toho vyplýva, že nové agnostické rozlišovanie znemožňuje jasné morálne učenie.

Preklad z lanuovabq.it

+3
Tags: rozlišovanie
ShareTweetSend

Stručné správy

  • „Zachráňte La Planète!“ Svedectvo štrnásťročného Brita o tom, čo ich učia v škole.
  • Afrika, ktorá odoláva: nie antikoncepcii, áno Humanae Vitae
  • Pastorácia sa stala závislou od psychológie, sociológie a iných disciplín, ale nie od teológie
  • Zlé demografické prognózy pre USA. Tretina Američanov nikdy nevstúpi do manželstva
  • Anglikánska “biskupka”: Pápež riskoval, keď si vypočul môj príbeh o svätení žien
  • Pápež František o demografickej kríze v Európe: Každý môže mať psa, ale treba mať aj deti
  • Pápež František pokračuje vo vojne proti náhradnému materstvu
  • Berlín: Klimatickí teroristi podpálili cementáreň v Berlíne. Vyzývajú na násilie

Najčítannejšie

24 hodín     7 dní     30 dní    

  • Francúzska revolúcia a korene totalitarizmu
  • S arcibiskupom Fernándezom sa rodí Dikastérium PROTI náuke viery?
  • Pred 230 rokmi bol popravený francúzsky kráľ Ľudovít XVI.
  • Je Kanada krajina, kde zajtra už znamená včera?
  • Čo bude z Ruska, ak by sa rozpadlo? Líbya s jadrovými hlavicami!
  • Ekumenizmus so škandinávským luteranizmom.
  • Viktor Orbán: kresťanská demokracia musí bojovať na život a na smrť s liberalizmom.
  • Matka sa obáva, že muž, super darca spermií, môže byť otcom ešte ďalších 1000 detí
  • Arcibiskup Vigano čoraz hlbšie upadá do schizmy
  • Atómová bomba zhodená na Nagasaki zabila pred 78 rokmi dve tretiny katolíkov
Najčítannejšie za 7 dní:

  • Francúzska revolúcia a korene totalitarizmu
  • Španielsky psychológ a sexuológ: Neexistuje porno bez následkov
  • Keď je transsexualizmus akceptovaný, môžem byť aj psom. Mám na to ústavné právo
  • Pred 230 rokmi bol popravený francúzsky kráľ Ľudovít XVI.
  • 10 faktov o Fatime, na ktoré sa príliš často zabúda
  • Platí aj po II. vatikánskom koncile, že „mimo Cirkvi niet spásy“?
  • Polomŕtvi, zohnutí, s hnisajúcimi ranami. Drogami vyvolaná invázia ľudí-zombíkov do USA
  • Eva Vlaardingerbroek: Odmietnite globalizmus, prijmite Boha
  • „Muezín na Západe? Až keď budú zvoniť kostolné zvony v Saudskej Arábii!“
  • Čo bude z Ruska, ak by sa rozpadlo? Líbya s jadrovými hlavicami!
Najčítannejšie za 30 dní:

  • Keď je transsexualizmus akceptovaný, môžem byť aj psom. Mám na to ústavné právo
  • Pápež František o demografickej kríze v Európe: Každý môže mať psa, ale treba mať aj deti
  • Pápež František: spoločnosti a národy bez detí nemajú budúcnosť
  • Pred 230 rokmi bol popravený francúzsky kráľ Ľudovít XVI.
  • „Muezín na Západe? Až keď budú zvoniť kostolné zvony v Saudskej Arábii!“
  • Francúzsko: “ekologické” veterné turbíny budú demontované. Majú negatívny vplyv na životné prostredie
  • Amsterdamský biskup: Nesmieme podľahnúť duchu doby. Večné učenie Cirkvi neslobodno meniť
  • Laureát Nobelovej ceny za fyziku: Neverím, že existuje klimatická kríza
  • 10 faktov o Fatime, na ktoré sa príliš často zabúda
  • Platí aj po II. vatikánskom koncile, že „mimo Cirkvi niet spásy“?
Stránka tvorená z lásky k Cirkvi a svetu, ktorá nekĺže po povrchu.
Redaktor: Mikuláš Hučko
Email: info[zavináč]paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
No Result
View All Result
  • Demografia
  • Správy zo sveta
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Multi-kulti
  • National
  • Cirkev
  • Stručné správy
  • LGBT

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist