Všetka tma sveta nedokáže zahasiť svetlo jedinej sviečky. Sv. František z Assisi
štvrtok, 1 júna, 2023
paradigma.sk
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Politika
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
  • Ekumenizmus
No Result
View All Result
paradigma.sk
No Result
View All Result

Minútový Akvinský – Druhá kapitola – Sme telo a duša.

29. apríla 2023
in Spoločnosť

Najprv sa budeme zaoberať prirodzenosťou človeka a potom jeho pôvodom.

-ST, I, Q. 75, prológ

Máte dušu?

Ak chceme dosiahnuť šťastie, musíme zistiť, čo nás skutočne napĺňa a uspokojuje. Aby sme to zistili, musíme pochopiť, čo a kto sme ako ľudské bytosti. Svätý Tomáš Akvinský vo svojom Traktáte o človeku (I, QQ. 75-102) preberá Sväté písmo, spisy cirkevných otcov a najlepších ľudských filozofov, aby dospel k základným pravdám o našom ľudstve.

Keď teológovia hovoria o ľudskej prirodzenosti, uvažujú o vzťahu človeka k jeho duši. Čo je to duša? Nie je to hmotné teleso. Hmotné telesá nemôžu robiť to, čo môžu robiť bytosti s dušou. Choďte sa spýtať svojho kameňa na dvore a uvidíte, akú dostanete odpoveď. Ani stvorenia s dušou toho na zemi veľa nedokážu, keď duša opustí telo.

Duša je ten rozdiel medzi živým telom a mŕtvolou. Materiál je stále prítomný, ale nie je … oživený. (animovaný – anima je latinsky „duša“.) To je teda najzákladnejšia funkcia duše. Je to prvý princíp života.

Na duši teda naozaj záleží. Ale keď už hovoríme o hmote, ako je možné, že ľudská duša je nehmotná, teda duchovná, a pritom tak úzko spojená s naším hmotným telom? Nuž, je to záležitosť hmoty a formy. Akvinský, opakujúc a rozširujúc Aristotela, uznal, že ľudia sú zložené, hylomorfné bytosti (z gréckeho hyle, čo znamená „hmota“, a morphe, čo znamená „forma“). Naše telo je „hmota“ a naša duša je „forma“.

Čo je s formou?

Niektorí veľkí myslitelia, ako napríklad Platón, verili, že ľudia sú v podstate duchovné duše, ktoré sú na zemi uväznené v hmotných telách. Iní, ako napríklad Demokritos v staroveku a mnohí dnešní ľudia, ktorí sa považujú za vedcov, veria, že nie sme nič iné ako hmota a že duša je staromódny výmysel. Akvinský nemohol s oboma týmito názormi súhlasiť. Hovorí, že telo a duša sú zložená jednota. Aristoteles pred pätnástimi storočiami stroho poznamenal: „Otázku, či duša a telo sú jedno, môžeme zamietnuť; je to, ako keby sme sa pýtali, či vosk a jeho tvar sú jedno.“

Tomáš dáva na túto otázku dôkladnú odpoveď. Poznamenáva: „Hmota je to, čo samo osebe nie je ‚konkrétnou vecou‘, ale je len v potencii stať sa ‚konkrétnou vecou‘. Forma je to, vďaka čomu ‚konkrétna vec‘ skutočne existuje. A zlúčenina je samotná ‚konkrétna vec‚.“

Duša je forma tela – to, čo z nás robí zvláštne ľudské bytosti.

Slovo o dokonalosti, ktoré svätý Tomáš používa špecifickým spôsobom: byť dokonalý znamená doslova byť úplný. V latinčine per + factus znamená „dokonale urobený“. Boh je dokonalý v tom zmysle, že je úplný v každej vlastnosti. 

Tomáš hovorí, že v hmote existujú štyri stupne dokonalosti:

1) existencia,

2) život,

3) cítenie

4) chápanie. 

Ako živé ľudské bytosti dosahujeme všetky štyri. Kameň, ktorý máte na dvore, dosiahol len prvý stupeň, ktorý je sám o sebe dobrý – pretože, ako Tomáš objasní v druhej časti, „všetko, čo existuje, je dobré„. A predsa skala nemôže robiť o nič viac, než len sedieť, pretože nemá dušu. Má však vaša paradajka dušu? Svätý Tomáš by odpovedal jednoznačne áno!

Ako sa líši paradajka od kameňa?

 

Neživé veci na prvom stupni dokonalosti niekedy nazývame neživými predmetmi a živé veci na ďalších troch stupňoch živými predmetmi. Tomášovi to dáva zmysel, pretože, ako sme si povedali, anima znamená „duša“. Paradajka je (alebo bola) živá, takže má (alebo mala) dušu – vegetatívnu dušu. Ako sa to dokonale hodí na zeleninu. Možno ste už počuli o spore „ovocie alebo zelenina“, ktorý sa týka paradajok. 

Pre vedcov je to ovocie, pretože sa vyvíja v semeníkoch kvetu rastliny, a pre kuchárov je to zelenina, pretože sa používa na slanú, nie sladkú kuchyňu. Svätý Tomáš si z týchto rozdielov nič nerobí. Ovocie, zelenina, stromy, kríky, váš trávnik pred domom a všetky druhy rastlín majú vegetatívnu dušu.

Táto duša má tri schopnosti:

1) výživu,

2) rast

 

3) rozmnožovanie.

Ale čo pes alebo mačka? Dunčo a Zahraj určite netrávia všetok čas sedením na jednom mieste a len jedia, rastú a rozmnožujú sa ako rastliny. Majú vyšší typ duše, ktorú svätý Tomáš nazýva citlivou. Vidia, počujú, dotýkajú sa, chutia a cítia. Vedia, čo sa im páči. Majú chute, ktoré ich priťahujú k veciam, a nohy a labky, ktoré im tie veci prinášajú – v niektorých prípadoch, aby ich zhltli alebo sa nimi rozmnožili. (Všimnite si, že každý vyšší druh duše obsahuje schopnosti nižších duší, a ešte niečo navyše.) Inými slovami, Dunčo, Zahraj a všetky živočíšne druhy majú okrem všetkých vegetatívnych schopností paradajky aj schopnosti vnímať, chuť do jedla a pohybovať sa.

Ale čo vy a ja? Keďže čítate tieto riadky, som ochotný sa staviť, že máte ešte vyšší typ duše, taký, ktorý je stvorený pre pochopenie. Som ochotný sa tiež staviť, že túto knihu nečíta len vaša duša. (Zavrite oči a skúste čítať len s vašou dušou. Máte šťastie?)

Ale čo vy a ja? Keďže čítate tieto riadky, som ochotný sa staviť, že máte ešte vyšší typ duše, taký, ktorý je stvorený pre pochopenie. Som ochotný sa tiež staviť, že túto knihu nečíta len vaša duša. (Zavrite oči a skúste čítať len s vašou dušou. Máte šťastie?)

Čo máme spoločné so psami a mačkami

 

Ak ste dávali pozor, zistili ste, že vy a vaši domáci miláčikovia máte vegetatívne a senzitívne schopnosti. Všetci máme vegetatívne schopnosti súvisiace s výživou, rastom a rozmnožovaním spolu so všetkými citlivými schopnosťami piatich zmyslov a schopnosťami pohybovať sa a túžiť, získať niektoré veci a iným sa vyhýbať. Musíme tiež uznať, že pes Dunčo a mačka Micka nás pravdepodobne prekonávajú aspoň v niekoľkých z týchto schopností; napríklad v čuchu a sluchu. Je tu však ešte niečo viac.

Toto všetko si bližšie vysvetlíme v nasledujúcich heslách, ale zatiaľ si všimnime, že chute, ktoré máme spoločné so zvieratami, sú dvojakého druhu: žiadostivá chuť sa vzťahuje na schopnosť túžiť po dobrých veciach a vyhľadávať ich, zatiaľ čo iritatívna chuť sa vzťahuje na schopnosť rozčúliť sa, doslova vzbudiť „hnev“, brániť sa zlým veciam, ktoré by mohli ublížiť, alebo pred nimi utekať.

Čo sa týka zmyslov, uvedomujete si, že tých päť vonkajších zmyslov, ktoré máme spoločné (hmat, zrak, sluch, čuch a chuť) a ktoré nám umožňujú telesné orgány – koža, oči, uši, nos a jazyk -, sprevádzajú ďalšie štyri vnútorné zmysly, ktoré nám prináša náš mozog? Tieto vnútorné zmysly v istom zmysle zdieľame aj s inými živočíchmi. Sú to zdravý rozum, predstavivosť, pamäť a odhadovací zmysel. 

Tieto fascinujúce schopnosti sú istým spôsobom spoločné s inými zvieratami, pretože hoci majú podobné funkcie a dosahujú podobné veci, u iných zvierat fungujú zväčša na autopilota, riadia sa inštinktom. U ľudí sú prístupné ovládaniu racionálnou, vôľovou, intelektuálnou dušou. Je to duša, ktorá spôsobuje všetky rozdielnosti. Pozrime sa, o aké rozdielnosti ide.

Pokračovanie.

+1
ShareTweetSend

Stručné správy

  • Pokrytectvo Západu v súvislosti s ugandským zákonom proti homosexuálom
  • Prof. Josef Seifert: Kardináli a biskupi, prestaňte mlčať! Treba chrániť vieru!
  • Keď v Nemecku mešita „Dobyvateľ“ zvoláva k modlitbe
  • Afrika, ktorá odoláva: nie antikoncepcii, áno Humanae Vitae
  • Multimiliardové straty pivného koncernu, ktorý sa zapojil do kultúrnej revolúcie, sa zvyšujú
  • Kanadskí rodičia vyzvaní, aby 1. júna nechali deti doma na protest proti „Mesiacu pýchy“
  • EÚ chce premiestniť tisíce migrantov do krajín ako Poľsko, Maďarsko a Slovensko
  • Inštitút Ordo Iuris o útokoch OSN na život, slobodu a ľudské práva

Najčítannejšie

24 hodín     7 dní     30 dní    

  • Keď v Nemecku mešita „Dobyvateľ“ zvoláva k modlitbe
  • Má väčšina katolíkov podobnú predstavu o spáse ako tzv. svedkovia Jehovovi? Môže za to modernizmus.
  • Hriech alebo krehkosť? Jazyková revolúcia v Cirkvi
  • Arcibiskup notoricky nebezpečnej diecézy má päť strážnych psov a cestuje s ozbrojeným sprievodom
  • Katolícky ateizmus – najnebezpečnejšia forma modernizmu?
  • Večný a prirodzený zákon: Základ morálky a práva
  • EÚ chce premiestniť tisíce migrantov do krajín ako Poľsko, Maďarsko a Slovensko
  • Vatikán po kritike v Portugalsku náhle stiahol známku Svetových dní mládeže 2023 ale v programe ponecháva Agendu 2030
  • Afrika, ktorá odoláva: nie antikoncepcii, áno Humanae Vitae
  • Progresívne zmeny v nemeckej cirkvi. Diecéznym pastierom mládeže sa stala tridsaťročná žena
Najčítannejšie za 7 dní:

  • Hriech alebo krehkosť? Jazyková revolúcia v Cirkvi
  • Má väčšina katolíkov podobnú predstavu o spáse ako tzv. svedkovia Jehovovi? Môže za to modernizmus.
  • Keď v Nemecku mešita „Dobyvateľ“ zvoláva k modlitbe
  • Svätý Tomáš Akvinský a medzináboženský dialóg
  • Španielsky psychológ a sexuológ: Neexistuje porno bez následkov
  • Progresívne zmeny v nemeckej cirkvi. Diecéznym pastierom mládeže sa stala tridsaťročná žena
  • Ekoúzkosť a apokalyptická rétorika deštruktívne ovplyvňuje duševné zdravie ľudí
  • Požehnanie pod dúhovou vlajkou alebo „synodalita“ v praxi už aj v Poľsku
  • Arcibiskup notoricky nebezpečnej diecézy má päť strážnych psov a cestuje s ozbrojeným sprievodom
  • Prof. Roberto de Mattei: Revolúcia a zničenie rodiny. Kto a prečo sa snaží rozbiť Boží poriadok?
Najčítannejšie za 30 dní:

  • „My, belgickí biskupi, požehnávame homosexuálne páry s pápežovým súhlasom.“
  • Hriech alebo krehkosť? Jazyková revolúcia v Cirkvi
  • Francúzska laická skupina obnovuje i stavia kríže a ide obnovovať vieru do Írska
  • Otázka za milión: sú židia a moslimovia Abrahámovým potomstvom?
  • Katolícky ateizmus – najnebezpečnejšia forma modernizmu?
  • Judaizmus nie je náboženstvom Starého zákona.
  • Korunovácia Karola III. katolíckymi očami
  • Má väčšina katolíkov podobnú predstavu o spáse ako tzv. svedkovia Jehovovi? Môže za to modernizmus.
  • Platí aj po II. vatikánskom koncile, že „mimo Cirkvi niet spásy“?
  • Vatikán po kritike v Portugalsku náhle stiahol známku Svetových dní mládeže 2023 ale v programe ponecháva Agendu 2030
Stránka tvorená z lásky k Cirkvi a svetu, ktorá nekĺže po povrchu.
Redaktor: Mikuláš Hučko
Email: info[zavináč]paradigma.sk
PayPal: info[zavináč]paradigma.sk
č. účtu:  SK16 3100 0000 0043 5004 5207
  • Cirkev
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Spoločnosť
  • História
  • Demografia
  • LGBT
  • Multi-kulti
  • Stručné správy
No Result
View All Result
  • Demografia
  • Správy zo sveta
  • Sociálna náuka Cirkvi
  • Multi-kulti
  • National
  • Cirkev
  • Stručné správy
  • LGBT

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist