Veľa počuť o kríze v
Cirkvi a rovnako veľa sa diskutuje o tom, ako z nej von. No uprostred tejto debaty
akoby sa zabúdalo na to, čo je v Cirkvi skutočne cenný poklad: Sú to sviatosti. Na tento problém upozornil páter profesor Dariusz Kowalczyk SJ, ktorý
analyzoval, koľko priestoru synoda venovala práve sviatostiam.
V stĺpčeku uverejnenom v poľskom týždenníku “Idziemy” o. Prof. Kowalczyk vypočítal, že slovo “sviatosť” v synodálnom záverečnom dokumente európskeho kontinentálneho zhromaždenia sa vyskytuje iba štyrikrát. Zarážajúce je, že rovnaký priestor je venovaný aj LGBTQIA+ (skratka sa vyskytuje trikrát a slovo homosexuáli raz).
“Sviatosť sa objavuje raz v súvislosti s prístupom žien k sviatosti kňazstva (!) a raz vo vete, že na základe sviatosti krstu musia [ženy] ako rovnako dôstojné členky Božieho ľudu zaujať svoje právoplatné miesto pri plnení poslania Cirkvi,” píše páter Prof. Kowalczyk.
Ako ďalej vymenúva, slovo “omša” sa v dokumente neobjavuje ani raz, zatiaľ čo “eucharistia” sa objavuje dvakrát – raz v súvislosti s nedostatkom radosti z nej a potom v tvrdení, že eucharistiu treba chápať synodálne a nanovo.
A tu páter Prof. Kowalczyk presne poukazuje na to, že skôr, než začneme niečo nanovo vymýšľať, treba čerpať z existujúcich textov, a ako príklad uvádza apoštolskú exhortáciu Benedikta XVI. s názvom Sacramentum Caritatis.
“Človeka prekvapuje, že v synodálnej reflexii chýbajú hlbšie odkazy na sviatosti. A pritom sú to práve sviatosti, ktoré udávajú rytmus praktizovania katolíckej viery v spoločenstve,” zdôrazňuje publicista a pripomína, ako sa sviatosti zapisujú do života veriacich: svätý krst, sväté prijímanie, birmovanie alebo sviatosť kňazstva a manželstva.
Profesor si samozrejme uvedomuje problém, ako veriaci prežívajú tieto sviatosti, ale upozorňuje, že práve tento problém by mal byť predmetom hĺbkovej synodálnej reflexie. Zatiaľ, ako upozorňuje, v Cirkvi panuje akási móda “bagatelizovať význam sviatostného života“. Zvlášť akútne to bolo v čase koronavírusu.
Zdá sa, že synoda – ako upozorňuje o. Prof. Kowalczyk – si, žiaľ, osvojuje ľavicovo-liberálnu optiku a zameriava sa na inklúziu, aby nikoho nevylúčila. “Heslá, ktoré sú dosť pokrytecké, pretože sa používajú skôr na presadzovanie ideológií, než aby sa opierali o tých, ktorí sú skutočne vylúčení,” čítame.
Ako pripomína publicista, už Kristovým učeníkom bolo jasné, že evanjelium je určené pre každého, ale “pripustenie k sviatostiam si vyžadovalo obrátenie, vyznanie viery, určitý postoj“. Dnes však chce pod pláštikom nevylúčenia udeliť sviatosti všetkým a “najmä rozvedeným, tým, ktorí žijú v nových vzťahoch, a homosexuálom”.
Budú teda biskupi, pýta sa otec profesor Dariusz Kowalczyk, pripomínať katolícke učenie o sviatostiach?
Zdroj: Idziemy.pl