Svätý Ján Krstiteľ položil svoj život na obranu nerozlučiteľnosti manželstva. Nebola to slepá obeta; Ján Krstiteľ dobre vedel, koľko zla prináša rozbitie manželského zväzku. Dnes to dôrazne potvrdzujú sociologické štúdie, ktoré ukazujú, že rozvod ničí životy manželov a ich detí.
Svätý evanjelista Marek jasne naznačuje dôvod, prečo Herodes nariadil zatknúť a potom zabiť svätého Jána Krstiteľa:
„Herodes dal totiž Jána chytiť a v putách vrhnúť do väzenia pre Herodiadu, manželku svojho brata Filipa, lebo si ju vzal za ženu. A Ján Herodesovi hovoril: “Nesmieš žiť s manželkou svojho brata!”
Svätý Ján položil svoj život za pravdu o svätosti manželskej jednoty. Je pevne zakotvená v samom srdci našej viery, v evanjeliu. Túto pravdu vyslovil niekoľkokrát okrem iných aj sám Kristus: “Každý, kto prepustí svoju manželku a vezme si inú, dopúšťa sa voči nej cudzoložstva. A ak ona prepustí svojho muža a vydá sa za iného, cudzoloží.”
Tieto Kristove slová sú dnes pre mnohých neprijateľné. Snažia sa Ježiša „ospravedlniť“ tým, že „autor to tak nemyslel“. Spasiteľ však povedal presne to, čo mal na mysli – pravdu o posvätnosti manželstva, za ktorú položil život svätý Ján Krstiteľ a neskôr aj svätý Tomáš More a svätý Ján Fisher.
Skutočnosť, že mnohí z nás kresťanov dnes hovoria po Kristových učeníkoch, ktorí od neho odišli: „Tvrdá je to reč. Kto to môže počúvať?“, je len dôkazom toho, aký veľký pokrok v posledných desaťročiach urobili sily nepriateľské voči kresťanstvu. Nepriatelia evanjelia robia všetko pre to, aby zničili rodinu, ktorej centrom sú manželia, spojení sviatostným zväzkom.
Herodovia modernej doby presadzujú model vzťahu medzi ženou a mužom ako dohody bez akýchkoľvek záväzkov, zameranej výlučne na rozkoš, teda skutočne na to, aby ste sa k druhej osobe správali ako k objektu, ktorý vám má poskytnúť rozkoš. Nie je tu miesto pre predmanželskú čistotu, obdobie vzájomného spoznávania sa, premýšľania, či bude možné s týmto mužom alebo ženou vytvoriť trvalý vzťah, ktorý nám a budúcim deťom poskytne istotu.
Budovanie vzťahu sa začína telesným zblížením, čo by mala byť záverečná fáza vzájomného spoznávania, uskutočnená po manželskom sľube, ktorým si manželia navzájom zaručujú bezpečnosť, čiže „manželskú vernosť a čestnosť“. Ako sa však ukazuje po uzavretí manželstva, sexuálne spolužitie nie je podstatným spojivom manželstva a ignorovanie múdrych zásad budovania vzťahov, ktoré predkladá Cirkev, „má negatívne následky“. Jasne to vidieť na desivých štatistikách, ktoré ukazujú, že v Poľsku sa rozpadá hrozivo vysoký počet manželstiev. V roku 2023 bolo na súdoch viac ako 81 000 rozvodových konaní!
Na druhej strane sociologické štúdie poukazujú na drastické dôsledky rozvodov na samotných manželov. To sa, samozrejme, netýka situácií rozchodu, keď jeden z manželov vstupuje do nejakých štruktúr zla a stáva sa nebezpečným pre ostatných členov rodiny. Rozvod sa v smutnom rebríčku najtraumatizujúcejších udalostí v živote človeka umiestňuje na druhom mieste, hneď po tragickej smrti milovanej osoby.
Ako sa ukazuje, rozvod nie je koncom problémov, ale ich začiatkom. Počet samovrážd medzi rozvedenými ľuďmi je štyrikrát vyšší ako štatistický priemer. Riziko predčasnej smrti u rozvedených mužov stúpa na 76 %, u žien na 39 %. Riziko rakoviny u rozvedených mužov je rovnaké ako u tých, ktorí denne vyfajčia jednu krabičku cigariet.
Rozvedení muži sú 21-krát častejšie pacientmi psychiatrických kliník ako ženatí muži. Z výskumu sociologičky Anneke Napp-Petersovej vyplýva, že ženy aj po 15 rokoch trpia porozvodovou depresiou a zdrvujúci pocit straty, bolesti a žiarlivosti sa nezmenšuje, zatiaľ čo muži sa stále zaoberajú dôvodmi rozpadu manželstva. Život po rozvode považuje za smutný a neuspokojivý 33 % rozvedených žien a 25 % rozvedených mužov.
Rozvod vnáša nemenej zmätku do života detí rodičov, ktorí sa rozhodli ukončiť manželský vzťah. Rozvod rodičov je pre deti celoživotnou stigmou, ktorá prináša zlé ovocie aj v ďalších generáciách. Deti z rozvrátených rodín prechádzajú príliš skoro sexuálnou iniciáciou a majú problémy s nadväzovaním vzťahov. Podľa výskumu psychologičky Judith S. Wallersteinovej sú deti z rozvrátených rodín náchylnejšie na demoralizáciu. Až 85 % trestných činov páchajú deti z takýchto rodín.
Tieto štatistiky sú alarmujúce. Zločinci, ktorí pochádzajú z rodín zničených rozvodom, tvoria 80 % sériových vrahov. Osoby, ktorých rodičia sa rozišli, tvoria 80 percent pacientov psychiatrických nemocníc. V 75 percentách skupiny ľudí, ktorí si siahli na život alebo sú závislí od drog, sú deti z rozbitých rodín.
U malých detí je častým dôsledkom rozvodu rodičov regres vo vývoji, napr. dieťa prestane hovoriť alebo chodiť, začne koktať. U starších detí dochádza k výraznému poklesu študijných výsledkov, častejšie ochorejú na rôzne choroby, žijú v neustálej úzkosti a pocite viny a majú znížené sebavedomie.
Deti z „rozvedených rodín“ sa môžu stretnúť s ťažkosťami pri budovaní vlastných manželstiev. Výsledky výskumu potvrdzujú, že v tejto skupine ľudí sa riziko rozvodu, ak vyrastali v rodine zničenej rozchodom rodičov, zvyšuje o viac ako 50 %. Podľa štatistík je takmer isté, že ak manželia pochádzajú z rozvrátených rodín, ich manželstvo nevydrží.
Tieto smutné údaje potvrdzujú pravdu, že zárukou ľudského šťastia je zdravé manželstvo a zdravá rodina, ktorá má najväčší vplyv na človeka od útleho veku, na formovanie jeho charakterových vlastností, osobnosti. Výsledky výskumu uskutočneného v USA jasne ukazujú, čo je najlepším „lepidlom“ v manželstve. Podľa týchto údajov sa 50 % civilných manželstiev končí rozvodom a 33 % cirkevných manželstiev. V prípade sviatostných manželstiev, ktoré sa spoločne zúčastňujú na omši alebo bohoslužbách, sa rozvádzajú len 2 percentá (!) z nich.
Svätý Ján Krstiteľ, ktorý žil pred dvetisíc rokmi a zrejme nepoznal žiadne štatistiky manželstiev, veľmi dobre vedel, že základom šťastia sú milujúci rodičia, ktorí žijú vo svätom manželstve a svoj život zakladajú na viere v Boha. On sám mal takýchto rodičov. Jeho mučenícka smrť je svedectvom pravdy o posvätnosti manželstva a rodiny.
Preklad
z pch.24.pl